En aquest context, emprar una paraula d’origen náhuat per anomenar el seu col·lectiu és un acte de resistència. El col·lectiu de dones Kawoq vol rendir homenatge a la cosmovisió maia, i fa referència als nahuals o “signes dels dies”. En concret, significa el creixement, la fertilitat, l’energia per l’abundància tant material com espiritual. L’energia que porta la pluja per a donar bones collites. Per aquest grup feminista, Kawoq recull el treball de la natura, de les dones, de les ancestres i comunitari. semblar un acte de rebel·lió simbòlic, però en un país que només enguany ja suma 120 feminicidis, exposar-se a lluitar públicament no és fàcil.
Més encara si les qui ho fan són les dones rurals d’una zona com Apopa, coneguda per la intensitat en presència i violència de los números, de les bandes Barrio-18 i el MS-13. Però per les dones de Kawoq les files enemigues no es redueixen a cossos d’adolescents tatuats: el veritable enemic a tombar és el sistema capitalista globalitzat que permet a les transnacionals apropiar-se dels territoris.
“Nosaltres som dones violentades, criminalitzades i desacreditades. Això fa que les dones líderesses no puguem caminar tranquil·les, per tot el que implica lluitar pels nostres drets”, assenyala Sara García. És membre del col·lectiu feminista i acumula molts anys de lluita i d’exposició, principalment per defensar els béns comuns de les urpes extractivistes. García denuncia que a El Salvador es prioritzen els béns financers per davant del benestar de la població. “Ens han venut la idea que hi haurà desarrollo. Al final la gent no entén que el desarrollo és per les empreses. Es dóna un espoli dels béns naturals, una expropiació de les terres… I es genera una divisió de les comunitats i dels lideratges”, denuncia, a més de la persecució i criminalització de les persones que defenen el dret humà als béns naturals. Com l’aigua.