Lucelly, per exemple, envia cada mes part del seu salari a La Sierra. Allà, entre els pares i la seva germana Nohemi Canchala, tenen cura del Julián David. “Ell pràcticament viu a les dues cases perquè estan juntes”, explica Lucelly, qui assegura que la seva germana “m’ajuda massa amb el meu fill (...) ella li dóna de menjar, pràcticament fa el paper de mare que no puc fer jo, va a les reunions de l’escola, a les cites mèdiques...”, assumeix emocionada. Segons Lucelly, la seva germana “és beneïda perquè no li ha tocat sortir a batallar, a enfrontar-se a un món diferent com ens toca a nosaltres. També està pendent dels meus pares perquè està allà”.
Des de La Sierra, Nohemi té clar que “seria molt dur deixar al meu pare i a la meva mare pràcticament sols” i assegura que Julián David “és com un altre fill per mi, no és nebot sinó fill”, igual que la Mishell, qui “fins que també se’n va anar a cap a Cali, estava a casa, hi dormia, menjava, feia les seves trapelleries, sempre m’ha tocat cuidar-los”. A Nohemi no li ha “tocat sortir a batallar” a la ciutat, però batalla cada dia en la resistència al camp, tenint cura dels seus pares, sovint del seu germà petit, del seu marit, dels seus fills, dels fills de la seva germana, dels animals, de la casa, de l’hort... “El meu marit no ha estat mai una persona egoista”, es veu portada a afirmar quan, emocionant-se a mesura que avança, enumera la llista de tasques de cura que carrega a l’esquena.
Segons Marco Alirio, al camp, “el treball de la dona és el més dur”. “És la primera que s’aixeca i l’última en anar-se’n a dormir”, recalca la senyora Cecilia.
Tornem ara, per un moment, a l’engranatge de les cadenes o trames globals i locals de les cures que dibuixa la investigadora colombiana Camila Esguerra per seguir amb el relat de Lucelly. Esguerra explica que, “als països de l’anomenat primer món, hi ha un dèficit de cures que no ha estat cobert per polítiques estatals dels estats de benestar sinó per la migració de dones de països del sud”. Afegeix que, “quan migren des dels seus països, hi ha un dèficit de cures als països diguem-ne donants”, també per l’entrada de les dones al mercat laboral, com és el cas de la doctora Maria Isabel, “que alhora és cobert per altres dones migrants, nacionals, o per dones de l’entorn familiar. Això ho fan en condicions encara més precàries que les que han d’afrontar les dones migrants del sud o inclús com a treball no remunerat de cures.”
En aquesta història, Cecília, Consuelo i Nohemi són les dones que, amb tot l’amor, es fan càrrec del dèficit de cures que de manera inevitable deixa la Lucelly mentre ella, tenint cura de la Salomé , s’encarrega del dèficit que deixa la doctora Maria Isabel Pava. Com segueix explicant Esguerra, “és una trama de relacions molt complexes” on s’han de tenir en compte “les narracions d’aquestes dones migrants, és a dir tota la carn, tota la sang, que hi ha darrera les històries de migració i de la feina de cura”. Tasques de cura tan invisibilitzades i menystingudes com les emocions, els sentiments, els afectes i les distàncies sostingudes per aquestes dones.