Sobre les ocupades en règim d’internes, a mode orientatiu, les estadístiques de l’Associació de Treballadores de la Llar de Biscaia (extretes de l’assessorament a més de 500 dones durant el 2018), indiquen que set de cada deu són migrades extracomunitàries. La gran majoria (95,88%), a càrrec de tasques de cura. Quasi totes, de persones en situació de dependència. Vuit de cada deu viuen soles amb les persones ateses. “Parlar d’importació de dones sona malament però seria correcte, perquè el treball de les migrades com a cuidadores internes s’ha transformat en una forma d’esclavisme que satisfà la necessitat de cures aquí, en una gran solitud, que acompanya l’altra gran solitud que apareix en la crisi de cures: la de les persones de la tercera edat”, exposa Wendy Espinosa, coordinadora de projectes de Mujeres Pa’lante.
La migració de les dones, a diferència de la dels homes amb familiars a càrrec, s’associa a una fuga de cures i genera una cadena: igual que moltes migrades i exiliades ocupades al sector domèstic en estats com l’espanyol omplen un buit tradicionalment cobert per les dones de manera no remunerada des de dins la família, al seu país o territori d’origen el dèficit de cures que hi queda en migrar és cobert, sovint, per altres dones de l’entorn familiar. Àvies, tietes, germanes… assumeixen la feina de cures presencial “d’una manera precària, perquè no tenen temps, perquè són molt grans, perquè estan molt cansades”, assegura Herrera.
La llei d’estrangeria fa que el treball d’interna esdevingui un pseudorefugi carregat d’abusos, desprotecció i aïllament, davant la necessitat de sostre i el risc de deportació.
Hi ha casos en què el dèficit de cures, exportat a l’entorn de la dona que ha migrat o s’ha exiliat cap a Europa o els Estats Units, és cobert per una altra migrada, del país mateix o d’un altre de la regió, ocupada també en el servei domèstic “en condicions encara més precàries que les encarades per les migrants del Sud a països del Nord”, assegura Esguerra. “El 98% són d’origen rural, moltes afros i indígenes, que arriben a les ciutats a fer treball de cures perquè és l’únic lloc que les rep”, detalla. El mateix lloc que, al nostre entorn, se sol reservar a les que no tenen “ni el capital de la blanquitud, ni de ser occidental, ni de la masculinitat ni de tenir els papers en regla”, descriu la investigadora del CIDER. Amb una llei d’estrangeria que aboca com a mínim tres anys a l’economia submergida, el treball d’interna esdevé un pseudorefugi carregat d’abusos, desprotecció i aïllament davant la necessitat de sostre i el risc de deportació.